Tuesday 25 December 2012

1001 KHASIAT BETIK

okay, kali nie mak jemah nak cerita pasal buah betik.. ! ahahah *blog nie kan antara assignment aku, lecturer aku nak kitorang masuk kan tips2 or apa je untuk bagi maklumat kat pembaca2 blog kitorg, untuk bg dorg tau la kalau ada pape yang korang tak tau.. paham?

okay,korang tau tak ape ada kat buah betik tu? tau makan je kan? tau dah.. sama la kita ! ahahaha khasiat buah betik ada banyak, tapi nie aku bagi tau sikit je la eh, malas nak taip pepanjang..

1) KAYA DENGAN VITAMIN C
kau ingat oren je ke ada vitamin C? betik pon ada okay..! ahah  ha! nak tau tak kandungan vitamin C yang kat betik lagi tinggi daripada yang ada kat buah oren tu ! ape lagi? pergi la beli betik bebanyak sekarang! ahaaha

2) MERAWAT KULIT
kat sini sapa yang ada masalah kulit muka? jerawat ke? kedutan ke? elok la tu makan betik bebanyak sebab vitamin C yg ada dalam buah betik nie dapat tolong korang..macam mana? korang hancurkan/lenyekkan buah betik tu, lepas tu tonyoh kat tempat yang bermasalah..tapi, pakai benda tu setengah jam sebelum korang nak mandii.. ada paham?

3)PROSES PENGHADAMAN
korang tau tak yang betik ni mengandungi serat, zat protein dan enzim papain?? benda2 tu lah yang membantu mengelakkan diri daripada sembelit ! ahahah

4)TONIK TAMBAHAN
ha!buah betik nie dapat menambahkan tenaga buat sape yang ada masalah kelesuan dan keletihan, jika di campur dengan madu dan susu,..


okay tips aku sampai itu je.. dapat pengetahuan tak? haha sapa yang tak tau buah betik tu macam mana rupanya , meh sini tengok puas2!



# renung-renungkan dan selamat beramal.. :)


No comments:

Post a Comment